Til forsiden.

Holstebro Filmklub viser

Klik her og bestil plads i Bigbio
til denne film (kl. 17.00).

F6 plakat

LA BELLE EPOQUE

Filmen er et veldrejet komedie-drama om en ægteskabelig krise og, som terapi, en tidsrejse til fortiden. Titlen henviser dels til en historisk periode (tiden op til 1. Verdenskrig), dels til livets højdepunkt for det enkelte menneske. Et firma har formået at genskabe historiske teaterkulisser fra alle epoker, og kan mod (meget høj) betaling placere kunderne i præcis den tid og det miljø de ønsker. Filmens hovedperson, Victor, har mistet sit arbejde som bladtegner og bliver smidt ud af sin hustru, psykoterapeuten Marianne, fordi han er blevet en trist og kedelig ægtemand. En mulig vej ud af dødvandet er et generøst tilbud om for en stund at vende tilbage til fortiden for at genopdage de skønne ungdomsdage - den personlige Belle Epoque. Victor vælger den 16. Maj 1974 - den dag han mødte Marianne på en café i Lyon, og ved hjælp af professionelle skuespillere og en naturtro iscenesættelse af miljøet genskabes dagen for Victor ned til mindste detalje. Victors lykkelige dag er iscenesat og betalt af firmaets ejer, som er en stor beundrer af Victors tegnekunst. Victors deltagelse i dette virtual reality skabte spil medfører en serie af komplikationer:

Vil Victor blive forelsket igen - i den skuespiller der spiller Marianne? Kan fiktionen holde, når både skuespillerne og Victor ved, at hele setupet er fiktion? Hvordan påvirkes skuespillerne af deres respektive roller? Filmen leger i flere lag og facetter med forholdet mellem fiktion og virkelighed, mellem nutid og fortid, og stiller samtidig spørgsmålet om personlig identitet og eksistens. Tilhører man generationen som var ung i 1970erne, er her en nostalgisk men også livsbekræftende tur ned ad memory lane - både billedmæssigt og musikalsk - som man ikke må snyde sig selv for.

LA BELLE EPOQUE
Frankrig 2019